Mitä lapset ja nuoret toivovat kasvattajalta?

Lapsia koulun pihalla.

Lasten ja nuorten kanssa toimivilta aikuisilta jää usein huomioimatta se, mitä lapset ja nuoret aikuisilta toivoisivat. Mitkä he kokevat tärkeiksi ominaisuuksiksi aikuisissa? Miten he toivoisivat aikuisten toimivan?

jakoviiva.

Ensin kuulet päiväkotilasten ajatuksia kivasta aikuisesta.

Videon kesto 2:58 min.

 

 

Seuraavaksi on äänessä alakoululaisia ja yläkoululaisia. Löydätkö heidän toiveistaan yhtäläisyyksiä?

Ensimmäisessä videossa oppilaat pohtivat, minkälainen on heidän mielestään hyvä luokan aikuinen.

Videon kesto 4:01 min.

 

Toisessa videossa peruskoululaiset kertovat ajatuksiaan siitä, miten he eivät toivoisi aikuisten toimivan.

Videon kesto 3:39 min.

 

Kolmannessa videossa näet ja kuulet oppilaiden toiveita aikuiselle.

Videon kesto 3:21 min.

 

 

jakoviiva

Tästä näet vielä muutamia mielipiteitä, joita alakoululaiset kirjoittivat aiheesta ”Millainen on hyvä opettaja?”

Muistilappuja, joissa alakoululaisten ajatuksia hyvästä opettajasta. 1. Hyvä opettaja on kiltti ja ei liian tiukka. Hän ei huuda, jos tekee jotakin väärin, mutta jos joku kiusaa, niin ottaa sen vakavasti. Hyvälle opettajalla pystyyy puhumaan meikein mistä vaan ja hyvä opettaja kuuntelee ja kohtelee kaikkia oikein. Evelin 6.lk. 2. Hyvä opettaja on kiltti ja sille voi jutella kaikesta, mutta se myös puuttuu kiusaamiseen. Se myös opettaa muulla tavoin kuin vain kirjasta. Hyvä opettaja ei huuda, vaan sillä on auktoriteetti. Veera 6.lk. 3. Ei hermostu joka asiasta. Opettaa hyvin. On hauska. Nirbhay 3.lk. 4. Se on hauska. Saa tehdä läksyt tunnilla. Paras yhdistelmä on, kun on lempiope ja lempiaine. Heikki 4.lk. 5. Sellainen, joka ei suutu helposti ja auttaa oppilaita. Ymmärtää oppilaita ja pitää niiden kanssa kivaa. Se opettaa hyvin. Usva 4.lk 6. Rehti. Sillä on pokkaa, ei suutu helposti. Joustaa asioissa. Puhuu aina totta. Miro 3.lk. 7. Hyvä opettaja on rento, hänen kanssaan voi puhua avoimesti kaikesta. Hän vitsailee, eikä ota kaikkea tosissaan. Hän opettaa järjestelmällisesti ja pitää huolen siitä, että kaikki varmasti ymmärtää. Hän antaa oppilaiden vaikuttaa päätöksiin. Emma 6.lk. 8. Ymmärtää sen luokkalaisia ja on tarpeeksi rauhallinen. Mimmi 4.lk. 9. Ettei ala raivoamaan turhasta. Jonathan 4.lk. 10. Semmoinen, että se ei koko ajan huuda ja auttaa oppilaita kaikissa sen tehtävissä. Ja joka päivä ei olis siin, et pitäis vaan matikkaa vaan olis myös erilaisia tunteja. Eevert 4.lk. 11. Ettei laita niin helposti Wilma-merkintöjä. Anton 4.lk.

jakoviiva

Seuraavassa oppimistehtävässä kootaan yhteen lasten ajatuksia. Mitä yhteisiä toiveita heillä oli opettajista?