Käytännössä toimiviksi havaittuja keinoja yläkoulussa
Seuraavaksi kuulet yläkoulun ammattilaisten mietteitä samaisesta asiasta. Mitä yhtäläisyyksiä ja eroja huomaat heidän mielestään toimivissa keinoissa verrattuna varhaiskasvatuksessa ja alakoulussa toimiviksi havaittuihin keinoihin?
Ensimmäisessä videossa yläkoulun ammattilaiset keskustelevat oppilaan kohtaamisen ja oppilaantuntemuksen merkityksestä.
Videon kesto 5.43 min.
Entä millä keinoilla heidän mielestään ei-toivottua käytöstä voisi vähentää?
Videon kesto 4.12 min.
Tunneilla voidaan vähentää häiritsevää käytöstä erilaisilla keinoilla. Kuuntele, mitkä keinot yläkoulussa ovat toimineet. Mieti samalla, voisitko itse käyttää joitakin näistä keinoista omassa työssäsi, vaikka soveltaen.
Videon kesto 2.55 min.
Näiden ammattilaisten koulussa on käytössä yhteisöllinen myönteinen käyttäytymisen tukemisen malli. Kuuntele, mitä keinoja he ovat käyttäneet positiivisen käytöksen vahvistamiseksi ja miten ne ovat toimineet. Voitaisiinko näitä keinoja ottaa käyttöön myös sinun työyhteisössäsi?
Videon kesto 5.55 min.
Entäpä rajat ja seuraukset? Niille on paikkansa myös myönteisessä käyttäytymisen tuessa. Seuraavassa näet ja kuulet pohdintaa kohtaamisesta sekä siitä, mitä yläkoulun ammattilaiset kokevat tärkeäksi tilanteissa, joissa rajat tulevat vastaan ja seuraamuksia tarvitaan.
Videon kesto 4.17 min.
Siirry seuraavaksi oppimistehtävän avulla kokoamaan yhteen ajatuksesi eri ikäisten lasten ja nuorten kanssa toimivien ammattilaisten kuvaamista hyviksi havaituista myönteisen käyttäytymisen tukemisen ja ei-toivotun käyttäytymisen vähentämisen keinoista.