Käytännössä toimiviksi havaittuja keinoja alakoulussa

Seuraavissa videoissa alakoulun ammattilaiset kertovat ajatuksiaan toimivista keinoista hyvän arjen rakentamiseen ja ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseen.

Videon kesto 6:59 min.

 

Tällä videolla kerrottiin opettajan ja oppijan vuorovaikutuksen tärkeydestä sekä siitä, että kiireen tunne estää näihin asioihin paneutumisen arjessa, vaikkei asia ehkä todellisuudessa kuitenkaan ole ajasta kiinni.

Seuraavaksi kuulet heidän mielipiteitään ennakoimisesta ja fyysisestä oppimisympäristöstä.

Videon kesto 8:52 min.

 

Ennakointi on yksi tehokkaimmista keinoista vähetnää käyttäytymisellä reagointia. Hyvä suunnitelma, rutiinit, struktuuri sekä asioista kertominen oppijoille etukäteen on erittäin tärkeää. Ennakointi luo turvallisuuden tunnetta ja selkeyttä päiviin.

Seuraavalla videolla pohditaan ”ihanaa ja kamalaa” Wilmaa.

Videon kesto 5:04 min. 

 

Wilma on siis hyvä työväline erityisesti positiivisen palautteen antamisessa. Korjaavan palauteen annossa täytyykin olla paljon varovaisempi.

Mutta mitä alakoulun ammattilaiset ovat mieltä siitä, mitä käyttäytymisen taustalla voi olla ja mitkä ovat heidän kokemansa toimivat keinot käyttäytymisen ongelmien vähentämisessä.

Videon kesto 8:22 min.

 

Katsoessasi videoita, huomasitko yhtäläisyyksiä edellisessä osiossa mainittujen tutkitusti tehokkaiden keinojen kanssa?  Hyvin samoja asioita nämäkin ammattilaiset ovat todenneet toimiviksi.

Viimeisellä videolla ammattilaiset keskustelevat vielä työrauhan edistämisestä, rajoista ja ei-toivotun käyttäytymisen seuraamuksista.

Videon kesto 6:32 min.

 

jakoviiva

Seuraavaksi joukko yläkoulun ammattilaisia keskustelee näistä samoista teemoista. Eroaakohan heidän hyväksi havaitut keinonsa varhaiskasvatuksen ja alakoulun toimiviksi havaituista keinoista?